czwartek, 10 marca 2016

Jak uszyć szlafrok krok po kroku

Dzisiaj pokażę Wam, jak uszyć szlafrok z podszewką. Ja uszyłam go z minky i bawełnianej dzianiny, ale Wy możecie użyć innych materiałów - instrukcja będzie taka sama.
Uszycie szlafroka z kieszonkami i kapturem jest dość czasochłonne, szczególnie dla początkujących, ale nie jest trudne. Szlafrok powinien być dość luźny, nie musimy się więc martwić, jeśli tu czy tam "zniknie" nam 1-2 cm. Nie bójcie się spróbować! Do dzieła :)


Szlafrok powstał dla 9-letniej dziewczynki, ale równie dobrze możecie taki uszyć dla osoby dorosłej - szyjemy dokładnie tak samo. Jeżeli nie mamy szlafroka, aby stworzyć wykrój, użyjcie bluzy z kapturem - pamiętajcie tylko, aby wydłużyć wykrój (długość wedle uznania + 1 cm na przeszycie). Jeżeli bluza jest dość luźna/szeroka, to po prostu odrysujcie poszczególne części wykroju zostawiając 1 cm zapasu na przeszycie. Jeżeli bluza jest bardziej dopasowana, odrysowując pamiętajcie o dodaniu kilku cm, aby szlafrok był luźniejszy. Za chwilę jeszcze uwagi dotyczące poszczególnych części szlafroka.


W pierwszej kolejności wycinamy części podszewki. Poniżej mamy wykrój pleców - położyłam go prawą stroną do prawej strony minky - na dole zostawiłam ok 3 cm materiału,a aby ładnie wykończyć dół, resztę wycinamy dokładnie tak samo.


Teraz UWAGA - przy odrysowywaniu przodu naszego szlafroka pamiętajcie, że bluza zapinana jest przeważnie na zamek lub zakładana przez głowę. Szlafrok będzie "na zakładkę". Dwa "przody" szlafroka wydłużyłam o ok 2 cm (podszewka). Wycinając materiał na wierzchnią warstwę w miejscu powiedzmy zapięcia dodałam jeszcze ok 6 cm, aby zrobić ładne wykończenie przodu. Możecie minky i bawełnę wyciąć tak samo (wydłużyć obie po ok 4 cm), zobaczycie niżej, jaki efekt ja osiągnęłam, robiąc to w ten sposób. Na dole zostawiamy ok 3 cm.



W przypadku kaptura również wierzchni materiał wydłużyłam o dobrych kilka cm.


Rękawy wycinamy normalnie - wykrój na podszewkę i wierzchnią warstwę taki sam. Dodatkowo potrzebujemy jeszcze 2 niewielkie prostokąty z minky (u mnie ucięte na oko, niestety nie zmierzyłam i nie podam dokładnych wymiarów). Potrzebne będą na szlufki do paska.  



Dwa większe prostokąty z minky wycinamy na kieszenie. Najlepiej z kartki wyciąć prostokąt - wielkość taka, jakie kieszenie chcemy mieć. Nasze prostokąty z minky to 2 x nasza kartka + 1 cm z każdej strony na przeszycie.


Przystępujemy do szycia :) Zszywamy 2 części kaptura.


Zszywamy rękawy podszewki.


Łączymy plecy i przody szlafroka zszywając razem boki i ramiona.


Rękawy przekładamy na prawą stronę i wkładamy "na miejsce" - łączymy prawą stroną do prawej, przyczepiamy szpilkami i przyszywamy.


Na końcu przyszywamy kaptur - zaczynamy od złączenia środków. Przeszywamy wszystko i podszewka gotowa.


Szlufki na pasek zrobiłam w ten sposób: złożyłam na pół, zszyłam dłuższe brzegi, wywróciłam na prawą stronę, zagięłam brzegi do środka na ok 1 cm i przeszyłam blisko brzegu na prawej stronie.



Kieszenie złożyłam na pół prawą stroną do prawej. Przeszyłam brzegi, zostawiając ok 3 cm na wywrócenie. Ścięłam "kąty", aby kieszenie ładnie się ułożyły, wywróciłam na prawą stronę i przeszyłam u góry ok 2 cm od brzegu.




Zszyłam wszystkie części wierzchnie szlafroka - tak samo jak podszewkę. Przed połączeniem z podszewką przyszywamy kieszenie i szlufki - przypinamy szpilkami w odpowiednim miejscu i szyjemy.

Przyszedł czas na połączenie szlafroka z podszewką. Najpierw zszyjemy dół - przykładamy prawą stroną do prawej tak, aby pokryły nam się szwy. Łączymy szpilkami i przeszywamy (zostawiamy w środku "dziurę" ok 5 cm, aby później prewrócić szlafrok na prawą stronę). Później łączymy całą resztę - zacznijcie od środka kaptura i połączcie szpilkami wszystkie brzegi - pamiętajcie, że część wierzchnia jest szersza od podszewki (to przy zszywaniu nie ma znaczenia) i kilka cm dłuższa - tu uważajcie na samym dole - jak zszyć w tym miejscu postaram się zaraz wytłumaczyć.



Na dole wyjdzie Wam coś takiego jak na zdjęciu poniżej. Nie mam wystarczająco dużo zdjęć, aby to dokładnie wyjaśnić, musicie pokombinować ;) W każdym razie kawałek minky, który będzie zawinięty pod spód, musicie odciąć - wyrównać z długością podszewki - następnie brzegi minky musicie zszyć razem. Jeżeli ten fragment sprawia Wam trudność wyrównajcie wierzchni materiał z podszewką i po prostu równo przeszyjcie/złączcie oba materiały.


Wszystkie brzegi (poza dołem) przeszyłam jeszcze ok 0,5 cm od brzegu, aby się nie zwijał i ładnie układał.

Po przewróceniu na prawą stronę szlafrok prawie gotowy.


Dolny brzeg przeszywam blisko brzegu minky w taki sposób, jaki widać na zdjęciu - dzięki temu dolny brzeg będzie równo i ładnie wykończony, zaszyjemy też dziurę, przez którą wywracaliśmy szlafrok.


W ten sposób przeszyłam też wszystkie pozostałe "brzegi".


Wykończenie rękawów - wkładamy rękaw podszewki do rękawa minky, zawijamy brzegi do środka i przypinamy szpilkami. Następnie przeszywamy ok 1 - 1,5 cm od brzegu. Przy samej linii zgięcia materiałów przyszyłam podszewkę ręcznie ściegiem krytym (http://threadypl.blogspot.com/2014/05/jak-niewidocznie-zaszyc-dziure.html).




Na pasek wycięłam minky o wymiarach mniej więcej 150 cm x 8 cm - złożyłam na pół prawą stroną do prawej, przeszyłam krótsze krawędzie oraz długi bok (zostawiając kilka cm na przewrócenie), wywróciłam pasek na prawą stronę, zaszyłam dziurę i przeszyłam ok 0,5 cm od brzegu (dlugiego, z jednej i z drugiej strony, żeby pasek się nie skręcał).

GOTOWE! :) Gdyby coś było niejasne - pytajcie w komentarzach - na wszystkie pytania postaram się odpowiedzieć. Miłego szycia.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz